9 פרמטרים לבחירת דומיין מוצלח

במבט ראשון, בחירת דומיין מוצלח נראית אולי כמו משימה קלה: לכאורה, מדובר רק בשרשרת של תווים שמפנים לאתר מסוים. אבל האמת היא שלדומיינים יש מספר די גדול של פרמטרים שיכולים להשפיע על הביצועים שלהם ברשת (וגם על הכיס שלכם..), וכדאי להכיר אותם לפני שרוכשים דומיין כזה או אחר. כדי שתוכלו לבחור אחד בחוכמה, בואו נעבור על הפרמטרים המרכזיים שצריך לקחת בחשבון.

1. וותק הדומיין והקישורים הנכנסים אליו - אם הצלחתם לתפוס דומיין ותיק יחסית (דומיין יד שנייה, או כזה שלא חודש מכל מיני סיבות), הדבר
עשוי לעזור לאתר שלכם לטפס במעלה תוצאות החיפוש, וזאת מפני שבקביעת הדירוג של אתרים גוגל לוקח בחשבון בין היתר את נושא
הוותק של הדומיין.

יחד עם זאת, מדד הוותק בפני עצמו לא יהיה בעל השפעה משמעותית ? מה שחשוב יותר הוא האם וכיצד הדומיין הזה קודם במהלך השנים, או יותר נכון - מהו פרופיל הקישורים שלו. ככל שפרופיל הקישורים הנכנסים לאתר איכותי יותר, כך הדומיין יתקדם מהר יותר במעלה תוצאות החיפוש האורגניות ואתם, כרוכשים שלו, תוכלו ליהנות מה"ירושה" הזו. על מנת למקסם את האפקטיביות של נושא הקישורים, תצטרכו לברר לאן בדיוק הקישורים האלו מפנים, וליצור הפניות לעמודים רלוונטיים בתוך האתר במידת הצורך - מה שאומר שהאתר הקודם שישב על הדומיין והאתר שלכם צריכים לעסוק באותו הנושא או לכל הפחות בנושאים קרובים מספיק.

לדוגמה - אם קישור כלשהו לאתר הקודם הפנה אל עמוד בשם http://www.mydomain.com/healthy-foods, יהיה עליכם ליצור הפניה 301 מעמוד זה אל עמוד דומה באתר שלכם שעוסק במזונות בריאים (אלא אם כן תבחרו לתת לו בדיוק את אותו השם ואז לא יהיה צורך לבצע הפניה).

לדומיינים ותיקים בעלי פרופיל קישורים חזק יש משמעות גדולה עבור קידום אתרים בגוגל, ומי שקונה דומיין יותר בגלל ה- Trust וה-Authority שלו ופחות משיקולי מיתוג בהחלט צריך לקחת זאת בחשבון.

2. עד כמה הדומיין קליט - אמנם רוב הגולשים היום מחפשים בגוגל את שמות האתרים המדויקים שאליהם הם רוצים להיכנס, או מתחילים להקליד את הכתובת שלהם בדפדפן ומשתמשים בהשלמה האוטומטית - אבל לדומיין קליט יש עדיין השפעה על המיתוג של האתר והיכולת של משתמשים לזכור אותו ולהגיע אליו כשירצו.

משמעות הדבר היא שעדיף שלא להשתמש בדומיין מרובה-תווים או כזה שמכיל מילים עבריות שכתובות בלועזית, וקשה לזכור את האיות המדויק שלו. במקום זאת, עדיף להשתמש בדומיין הבנוי מראשי תיבות, או משתיים-שלוש מילים באנגלית (האופציה האחרונה עדיפה יותר מכיוון שכך קל להבין מיד במה האתר עוסק).
בדומה לבחירת שם מותג, גם בשם דומיין ניתן לפעמים לקחת מילה או מילים קיימות ולשחק איתן על מנת ליצור משהו חדש. לדוגמה, YouTube (הלחמה של המילים You ו - Tube) או Flickr (שיבוש של המילה Flicker). הדומיין הפופולארי בעולם, Google.com - אינו בעל משמעות ספציפית אבל עדיין השם שגור בפני (כמעט) כל אחד בעולם והפך למילה נרדפת לחיפוש ("I'll google it").

למרות שככל שהזמן עובר נעשה יותר ויותר קשה למצוא שם דומיין קליט שהוא גם פנוי, הדבר עדיין אפשרי ועניין הסיומות החדשות של הדומיינים (עליהן ארחיב בסעיף הבא) פותח בפנינו המון אפשרויות חדשות, כך שניתן להיות מאוד יצירתיים בבחירת שם דומיין קליט ומיתוגי.

3. סיומת הדומיין - כולם מכירים את הסיומות הגנריות .com, .org וכמובן .co.il, אבל בשנים האחרונות נכנסו סיומות חדשות רבות לשוק כמו .tv לערוצי טלוויזיה,.fm לתחנות רדיו, online לשירותי אונליין, .tech לאתרים שעוסקים בנושאים טכניים ועוד (את הרשימה המלאה ניתן לראות בקישור הזה). עם כל כך הרבה סיומות חדשות, אפשר לתפוס בקלות יתרה דומיינים פופולריים וזכירים במיוחד, שהסיומות הגנריות שלהם כבר תפוסות. יחד עם זאת, חשוב גם לזכור ש-.com והסיומות המקומיות של כל מדינה הן עדיין הסיומת הקליטות ביותר, ולכן לפעמים כדאי ללכת על מה שמוכר ולא לנסות להמציא את הגלגל מחדש.
כמה דוגמאות נוספות לסיומות חדשות: .college, .coffee, .gift, .digital והרשימה עוד ארוכה מאד...

4. מחיר הדומיין - מחירי דומיינים עם סיומות ישראליות הם אמנם פחות או יותר קבועים, אבל בחו"ל יש תחרות עזה על מחירי הדומיינים ורשמים שונים מציעים סיומות במגוון רחב של מחירים. מסיבה זו, מומלץ להשוות ולקבל את המחיר הטוב ביותר. וכמובן שאם רוכשים דומיין יד שנייה, המחיר שלו יכול להיות גבוה הרבה יותר מאשר דומיין חדש, וזאת בשל הסיבות שציינו קודם לכן.
באופן כללי, השאלה שעליכם לשאול את עצמכם לפני רכישת דומיין היא - האם לאחר ששקללתם את כל הפרמטרים שהצגנו כאן (ובמיוחד את הפרמטר הראשון והשני), אתם עדיין חושבים שמדובר בדומיין ששווה את המחיר שלו?

5. שפת הדומיין - חברות ישראליות לרישום דומיינים עדיין משווקות בלהט את הדומיינים בעברית, למרות שאלה לא ממש הוכיחו עצמם כנוסחת קסם לעלייה בתוצאות החיפוש. לכן, חשבו היטב לפני שאתם רוכשים דומיין בעברית, שהוא לרוב לא רק יקר יותר אלא גם מסרבל את ההקלדה שלו בדפדפן בשל הצורך לעבור לאנגלית עבור הסיומת (שלא לדבר על כך שקשה לקשר אליו בגלל הקידוד השונה של התווים בעברית בקישורים).

6. זכויות יוצרים - בעבר קרו מקרים רבים בהם בתי המשפט קבעו כי בעליו של דומיין מסוים מחויב למסור אותו לידי חברה שמחזיקה בזכויות היוצרים על שמו, וזאת אף אם לא היה קיים שום אתר על הדומיין המדובר.

בישראל, אחד המקרים הידועים ביותר מסוג זה היה של שם המתחם ,BankDiscount.co.il שהפנה את הנכנסים אליו לפרסומות של מים מינרלים (הפרסומות עצמן הוצבו כנראה ללא ידיעת החברה המשווקת, מתוך מאגר מוכן של פרסומות). לאחר שהדבר נודע לבנק דיסקונט, הם דאגו להסרתו של האתר באופן מיידי.

כדי להימנע מסיבוכים משפטיים מיותרים, רצוי מאוד שלא לבחור בשם דומיין של חברה מסחרית. על מנת לדעת אם הדומיין שבחרתם מוגן בזכויות יוצרים או לא, פשוט חפשו את המחרוזת של הדומיין בגוגל וראו אם יש אזכורים לחברה בשם זה. אופציה נוספת היא להשתמש באתר USPTO לדומיינים באנגלית. למי שמעוניין לכסות את עצמו ב-100%, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בנושא.

7. מספרים ומקפים - שימוש מוגזם במספרים או מקפים עלול לחרב גם את מה שהיה יכול להיות דומיין מצוין. שימוש במקף אחד או בספרה אחת לכל היותר הוא בדרך כלל מספיק (לרוב הגולשים תהיה אינטואיציה טובה מספיק כדי לדעת היכן מסתיימת מילה אחת ומתחילה השניה). כמו כן, רצוי שלא להשתמש בספרות רומיות, או במילים המייצגות את המספר (3 - three).

8. מילות מפתח -מילות מפתח יכולות אמנם להפוך את הדומיין לקליט יותר וזה ללא ספק דבר טוב, אבל שימוש מוגזם במילות מפתח עשוי לעצבן את הגולשים ולהפוך את הדומיין לארוך מדי. חשבו על כך, האם אתם הייתם רוצים להקליד בדפדפן כתובת כמו BestHotelsInNewYork.com? יתרה מזאת, דומיינים כאלו כבר לא מקודמים בגוגל כמו פעם והם אפילו יכולים להיחשב לספאם בגלל השימוש במילות מפתח מדויקות. גוגל אפילו יצרו עדכון ספציפי שמטרתו להתמודד עם הסוגיה הזאת (EMD או Exact Match Domains Update).

9. מיצוי כל האפשרויות לפני שמחפשים דומיין שונה לחלוטין - אם הדומיין שבחרתם תפוס, כמעט כל רשם יציע לכם מספר חלופות דומות אחרות. במידה והוא אינו מציע לכם כאלה, תמיד תוכלו לחפש אתרים חיצוניים שיעשו עבורכם את אותה העבודה (כמו למשל Lean Domain Search). בעזרת שירותים כאלו תוכלו גם לגלות מהן הסיומות הפנויות עבור אותה המחרוזת במידה והסיומות הגנריות עבורו תפוסות.

לסיכום, לפני שאתם בוחרים דומיין, עשו שיעורי בית וחפשו את הדומיין הטוב ביותר אותו תוכלו למצוא מבחינה שיווקית, מיתוגית וכמובן מבחינת המחיר; ובעיקר, אל תתפתו לכל מיני לוקשים שחברות הדומיינים מנסות למכור לכם.

בונוס: טיפים נוספים אחרי שכבר החלטתם איזה דומיין לרכוש


  • על מנת להימנע ממצבים בהם מישהו קונה דומיין דומה מאוד לשלכם (לדוגמה, דומיין עם ובלי מקף, או דומיין שמתאר מילה בעברית בתעתיק לועזי עם אותיות דומות כגון K ו - C), קנו את שתי הגרסאות ובצעו הפניה מהגרסה המועדפת עליכם פחות לגרסה המקורית בה בחרתם.
  • חדשו את הדומיין לפי התקופה הנוחה לכם: לגוגל לא ממש אכפת לכמה זמן אתם רושמים את הדומיין, אבל אצל חלק מהרשמים, אם רושמים את הדומיין לתקופה ארוכה יותר, מקבלים הנחה.
  • אל תתעלמו מהודעת חידוש הדומיין: רוב הרשמים יזכירו לכם לחדש את הדומיין מספר פעמים לפני שהוא יפוג, אבל תמיד כדאי לחדש אותו כבר בהתראה הראשונה רק על מנת להיות על הצד הבטוח.
  • בחו"ל ישנה אפשרות לבחור בדומיין בו פרטי הבעלים אינם גלויים לציבור הרחב באמצעות פקודת WhoIS. בארץ (לסיומות ישראליות) אפשרות זו אינה זמינה.
  • הדפיסו את כתובת הדומיין גם על כרטיסי ביקור וצרפו אותה לחתימה בדואר האלקטרוני שלכם, כך תפיצו את שם הדומיין ותהפכו אותו לזכיר יותר בקרב קהל הגולשים שלכם.
  • מבחינת קידום אתרים, אם ברצונכם לבנות מספר אתרים, רצוי לבחור דומיין נפרד לכל אתר ולא להשתמש בסאב דומיינים (subdomain.mydomain.com).

בהצלחה!


חזור לראש העמוד שלח לחבר באימייל

בניית אתר בשילוב עקרונות SEO

השימוש ברשת האינטרנט נפוץ היום יותר מתמיד, המסחר האלקטרוני פורח, ונדמה שלא קיים אתר הנעלם מעיניהם של מנועי החיפוש. משתמשי הרשת מצפים למצוא מענה לכל דרישותיהם און-ליין, וכדי לעמוד בציפיות אלה, מטרת בעלי העסקים האינטרנטיים היא להגיע למקום הראשון בדירוג מנועי החיפוש. איך עושים את זה? הדרך הטובה ביותר היא לבנות אתר המבוסס על עקרונות האופטימיזציה עבור מנועי החיפוש, וכן להביא בחשבון גורמים כמו: שימושיות, קהל יעד, ונישה.

למאמר המלא..

קניית דומיין

קניית דומיין היא לא רק פעולה המספקת מענה לצורך הבסיסי של הקמת אתר, או שימוש בכתובות דואר אלקטרוני ייחודיות תחת שם הדומיין. במידה והפעילות המתוכננת באינטרנט מיועדת להיות חלק מהותי בשיווק וקידום העסק או הפעילות (גם במקרים של פעילות ציבורית), חשוב לבצע את רכישת הדומיין לא רק בסיומת הראשית באותה מדינה, אלה לבחון רכישת דומיינים במספר סיומות חשובות. הסיומת .com היא התחלה טובה אבל אין היא מספיקה. מומלץ לקנות כל דומיין גם בסיומת .net .org .info ו- .biz וכן לבצע ...

למאמר המלא..

קבל הצעת מחיר 0526681210

בלוג קידום אתרים

RSS Feed הוסף ל

Copyright © 2005 - 2017 Cobi